Groetjes uit Soweto - Reisverslag uit Soweto, Zuid-Afrika van Hinka & Mark - WaarBenJij.nu Groetjes uit Soweto - Reisverslag uit Soweto, Zuid-Afrika van Hinka & Mark - WaarBenJij.nu

Groetjes uit Soweto

Blijf op de hoogte en volg Hinka & Mark

07 September 2013 | Zuid-Afrika, Soweto

Hoi allemaal,

Donderdagavond vertrokken we dan vanaf Amsterdam via Parijs naar Johannesburg. De vluchten gingen beide erg goed en we kwamen mooi op tijd aan op vrijdagmorgen 10.00 uur. De douane ging redelijk snel en de auto nog sneller. We hebben een mooie Hyundai I 20. Het is een type B, dus de bagage gaat makkelijk in de achterbak en niemand ziet wat wij mee hebben. Ook de deuren kunnen goed op slot, fijn om te weten :-)
Rond 15 uur kwamen wij aan in het hostel in Soweto. Het is een township buiten het centrum van Johannesburg. Iedereen liep op straat en we weten nu ook waarom. Er zijn namelijk geen voetpaden. Dus je moet wat.
De mensen zijn heel erg vriendelijk en oprecht. Gisteravond aten we mee in het hostel. Een echt Zuid-Afrikaans gerecht met chakalaka.
Vandaag hadden we de fietstour (alleen maar blanken) door Soweto. We kwamen langs het huis van Nelson Mandela, maar ook langs het memorial van de studentenopstand tegen de apartheid in de jaren 70. Erg indrukwekkend om te zien dat er studenten helaas voor zijn gestorven.
Verder natuurlijk door de echte achterstandswijk gereden, waar alleen maar huisjes zijn die bestaan uit golfplaat, prikkeldraad, geen wc, of douche, maar gedeelde dixies aan het eind van de straat, met een open riolering en een vuilnisbelt, waar de kippen en ratten lopen. Een aparte ervaring. Ook hebben we locaal bier geproeft en runderwangen gegeten.
Vanavond een braai in het hostel en morgen gaan we door naar Graskop.

Het gaat goed met ons, het weer overdag is heerlijk zonnig. 's Avonds k oelt het erg af en trekken we een lange broek met trui aan. Erg fijn ook om een keer geen jetlag te hebben.

Groetjes van ons

• 07 September 2013 - 20:10

Rosalyn:

Fijne vakantie Hinka en Mark! Klinkt als een goed begin

• 08 September 2013 - 09:19

Sofie:

Hee lieverds! Wat fijn dat jullie mooie reis is begonnen. Geniet ervan. Jullie hebben het verdiend! X

• 08 September 2013 - 11:04

Wim En Henny Jansen:

Hoi Hinka en Mark,

Dat is niet naast de deur, waar jullie nu zitten. ( Soweta in Zuid Afrika.
    Gelezen dat de reis goed verlopen is en dat jullie al bepaalde indruk hebben gekregen van de stad waar jullie nu zitten. Ja, het is geen Nederland, maar dit is ook goed om dit ook te erwaren.
    Wat hebben wij dan in Nederland een luxe waar we trots op moeten zijn.
    Het weer begint hier herfstachtig te worden. Verder alles goed.
    Groetjes en geniet van alles.
    Wim en Henny.

• 08 September 2013 - 15:23

Roelie:

Heel veel plezier!!

• 08 September 2013 - 17:19

Marcel Eva En Julia :

Hoi Hinka en Mark,

Klinkt goed!! Braai moet heerlijk zijn, we zijn benieuwd!

Heel veel plezier en kijken uit naar het volgende verslag.

Liefs marcel Eva en Julia

• 09 September 2013 - 09:29

Loes:

Klinkt alsof de vakantie een groot succes gaat worden. Veel plezier!
    x